Wat is er veranderd?
Per 1 oktober zijn tankstations verplicht om E10-benzine te gaan verkopen in
plaats van euro 95. Doordat E10-benzine 10% bio-ethanol bevat is het niet verstandig om deze brandstof te gebruiken. Dit veroorzaakt op termijn namelijk problemen aan je scooter.
Wat moet ik dan wel tanken?
We raden aan om benzine te tanken met maximaal 5% bio-ethanol oftwel E5-benzine. Dit kan zowel euro-95 als euro-98.
Wanneer de gebruikelijke Euro95 (E5)
niet beschikbaar is zal Euro98 (E5) als alternatief wel altijd beschikbaar zijn en zult u noodgedwongen over moet stappen op Euro98 (E5). Deze brandstof is inderdaad duurder. De ervaring leert
dat het rendement beter is en dat dit deels de meerprijs compenseert.
Wat zijn de gevolgen van E10-benzine in een scooter?
In E10 zit tot 10% ethanol. Ethanol heeft o.a. het
effect dat het vocht aantrekt. Daarnaast tast het de weekmakers in slangen, keerringen en dergelijke aan. Hoe meer ethanol er in brandstof zit, hoe sneller deze verouderd. Daardoor kunnen
sproeiers e.d. sneller verstop raken. In het motorblok zullen de onbeschermde aluminium delen, slangen, pompen, keerringen en kleppen welke dan in contact komen met de E10-benzine uiteindelijk
beschadigen wegens de corrosieve werking.
Waarom verkopen de benzinepompen vanaf 1 oktober E10?
Bijmenging met bio-ethanol betekent dat onze voertuigbrandstof voor een deel uit zogenaamde ‘hernieuwbare’ energie bestaat. Hernieuwbare energie is het antwoord op de eindige voorraad fossiele brandstoffen. Verder is bio-ethanol een wapen in de strijd tegen klimaatverandering. Met bio-ethanol kan de CO2-uitstoot van het wegverkeer worden verlaagd.